Lakberendezés vagy Home Staging?

2024.11.18

Mi a különbség a lakberendezés és a home staging között?

Egy külső szemlélő nem biztos, hogy egy szépen megalkotott lakásról elsőre meg tudná mondani, hogy lakberendező vagy home stager munkája-e.

Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy több ponton is óriási különbség van a két szakma között, nem véletlenül tanítják különböző iskolákban a szakembereket.

Mik az alapvető különbségek?

A lakberendező kifejezetten úgy tervez meg egy otthont, hogy az maximálisan kiszolgálja az ingatlan tulajdonosának igényeit. Teljesen a személyére szabva, az ő ízlésének, az ő igényeinek megfelelően, és az ő pénztárcájának megfelelően alkotja meg a tulajdonos kivánságai, elvárásai szerint az otthonát. Figyelembe veszi a szokásait és az életvitelét. Akár egyedi bútorokat is tervez számára, teljes egészében berendezi a lakást, kihasználja a tér adottságait, gyakorlatilag szabadjára engedheti a fantáziáját. Itt megengedettek a magasabb árkategóriájú bútorok, tapéták, kiegészítők is.

A home stager pedig egy lakást sosem a jelenlegi tulajdonosának elképzelései szerint alkot meg, hiszen már nem az ő igényeinek kell megfelelnie az ingatlannak, hanem kifejezetten a lakás célcsoportjára tervezi meg azt. Éppen ezért fontos, hogy kellőképpen semleges és személytelen lakást hozzon létre, minél több embernek tetsző legyen. Azt az érzést keltse, mintha senki nem lakna benne és ezáltal a vevő, aki megtekinti a lakást el tudja képzelni benne a saját életét. Itt szó sincs az egyedi igények megvalósításáról. Sőt a lakás teljes berendezéséről sem, hiszen a hangsúly az egyes helyiségek funkcionális berendezésén van mindössze.

A másik fontos különbség, hogy a home stager piacelemezést végez a lakás eladásra való felkészítése előtt, és ez alapján határozza meg, hogy mennyit és mire érdemes rákölteni a lakás felfrissítéséhez. Tehát szigorú költségvetés alapján zajlik a felújítás vagy a lakás hibáinak kijavítása. A berendezés stílusa függ attól is, hogy hol található a lakás. Pl. panelt, vagy egy luxus ingatlant készítünk-e fel az eladásra.

Nem minden lakberendező home stager, és nem minden home stager lakberendező. Más szemlélettel kell dolgozni. A lakberendezők nem végeznek piacelemzést, nem foglalkoznak a lakás piaci értékével, nem pozícionálják azt az ingatlanpiacra.

Egy már lakberendezett lakást hogyan lehet átszabni home staging módszerekkel?

Ha nagyon valamilyen, túl egyedi egy lakás stílusa, akkor azon mindenképpen változtatni kell. Ha pl. nagyon egyedi színeket, anyagokat alkalmaztak, akkor azt szükséges semlegesíteni. Pl. ha egy falon túl erőteljes színű falfesték vagy tapéta található, akkor javasoljuk a világos, semleges színek és minták alkalmazását. Vagy ha tele van zsúfolva sötét, régies bútorokkal az ingatlan, akkor abból szelektálunk, vagy az is előfordulhat, hogy teljes egészében javasoljuk a bútorok cseréjét, akár bútorbérléses konstrukcióval.

Hogyan rendezel be egy hálószobát, ha lakberendezőként kapod a feladatot és hogyan, ha home stagerként?

Erre nagyon jó példa, ha gyerekes családról van szó.

Ha egy családban van kicsi vagy nagyobb gyerek és lakberendezés szükséges, akkor semmi gond nincs azzal, ha a gyerekek kedvenc színei vagy akár mesefigurái megjelennek a falakon vagy bútorokon. Vagy pl. babaágyat, pelenkázót kell betervezni egy hálószobába, ez a természetes.

Ugyanakkor lakáseladásnál egy home stager minden hálószobát úgy kell berendezzen, hogy megmutassa a vevőknek a benne rejlő lehetőségeket. Minél tágasabbnak, minél személytelenebbnek, semlegesebbnek kell megterveznie. Úgy, mintha azt bármilyen korosztályú személy használhatná majd. Tehát szó sincs ilyen esetekben arról, hogy egy hálószobában gyerekméretű ágyat helyeznénk el, vagy mesefigurákat jelenítenénk meg, akkor sem, ha esetleg a lakás célcsoportja akár gyerekes család.

Fontos-e, hogy milyen a konyha és a fürdőszoba egy ingatlanban?

Ha lakáseladásról van szó, akkor sokszor azon múlik egy-egy adásvétel, hogy milyen állapotú a lakásban a konyha vagy a fürdőszoba. Ezért erre mindig érdemes odafigyelni. Itt is fontos, hogy semleges, de esztétikus, jó állapotú legyen a bútor és a faliburkolat például.

Erre jó példa a Zen ház projektnek (HD Galéria - Zen ház projekt) a fürdőszobája. Ebben a fürdőszobában a tulajdonosok szerették volna, hogy zöld csempe legyen és jó sok tárolót alakítsak ki. Ugyanakkor, ha ezt a házat most eladásra szánnánk és úgy kellett volna megterveznem, akkor nem lett volna szükséges ennyi bútort betervezni, illetve nem a tulajdonos egyedi igényei, ízlése szerint készült volna el.

A home stager és a lakberendező egyaránt tervez bútort?

A lakberendezőknél inkább elvárás és szükséges is a bútortervezés, hiszen egyedi igényeket valósít meg. Ebben az esetben a tulajdonossal közösen történik az egyedi bútorokhoz az anyagválasztás, és asztalossal készítettjük el a méretre megtervezett bútorokat. A Zen ház projektben például a tulajdonosok már megvásárolták az étkező asztalt, és ehhez terveztem nekik a tálaló szekrényt. Ez nem lett volna elvárás home staging esetén.

Egy home stager amennyire lehetséges, úgy inkább kész, kereskedelmi forgalomban kapható bútorokkal is elegendő, ha dolgozik. Csak egy-egy esetben végeztet asztalossal bútortervezést. Ez talán a konyhabútorok kialakításánál jellemző inkább, ha olyan adottságú az ingatlan, hogy ezt másképpen nem lehet megoldani. Vagy pl. ha egy gázóra takaró szekrényt kell készíttetni.

Mennyire számít lakberendezésnél és home stagingnél a trendek követése?

Lakberendezőként mindig azt javaslom az ügyfeleimnek, hogy az egyéni ízlésük szerint készüljön el ugyan a lakás, de nem biztos, hogy célszerű, ha valamilyen nagyon aktuális, akár rövid ideig tartó trendet követünk, mert az hosszú távon nem lesz időtálló. Sokkal fontosabb az otthonosság, az esztétikum, az összhang, illetve egy koncepció végig vitele az egész enteriőrben.

A home stagingnél finoman bejöhetnek a trendek, de inkább kiegészítőkben jeleníteném meg, amelyek a lakáseladáskor nem feltétlenül maradnak az ingatlanban.

Miért szükséges a lakáseladáskor az ingatlant berendezni mégis, mi célt szolgál?

Az emberek nagyobb csoportja nem lát a térben, ezért ha pl. egy üres lakásba érkezik nem pontosan tudja felmérni, hogy milyen bútor hogyan férne el. Hogy igazán mekkora is az adott ingatlan. Egyszerűen nem tudja elképzelni magát benne és a saját bútorait. Ezért rendezzük be, így könnyebben tudnak dönteni a lakás megvásárlásáról.

Ezért home stagerként semmiképpen nem javaslom, hogy üresen vigyük az ingatlanpiacra a lakásunkat. Sokkal jobban felgyorsítja az eladást, vagy a kiadást egy berendezett, esztétikus ingatlan, hamarabb talál gazdára.

Kicsit úgy kell elképzelni, mint amikor egy új terméket vezetünk be a piacra. Annak is profi marketingesek tervezik meg a küllemét, a csomagolását, a reklámját, a termékbevezetést. Az ingatlan piacon mondjuk úgy, hogy a home stager a lakás marketingese!

Ki kell emelni az ingatlanpiaci kínálatból a mi termékünket, azaz az eladó lakásunkat. Erre szolgál a home staging, hogy a megfelelő célcsoportra tervezve, ízlésesen, mégis semlegesen, funkcionálisan berendezetten és végül profi enteriőrfotók elkészítésével, részletes hirdetési szöveggel becsomagolva hirdesse meg az ingatlan tulajdonosa a lakást.